33. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Törenle Başladı
Üniversitemiz koordinatörlüğünde gerçekleştirilen "Cumhuriyetin 100. Yılında Özel Eğitim" temalı 33. Ulusal Özel Eğitim Kongresi KTÜ Prof. Dr. Osman Turan Kongre ve Kültür Merkezinde törenle başladı.
Trabzon İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Özel Eğitimciler Derneği (ÖZDER) ve TÜBİTAK iş birliği ile Üniversitemiz önderliğinde organize edilen Ulusal Özel Eğitim Kongresi'nin (UOEK-2023) açılışı rekor katılımla gerçekleşti. Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Prof. Dr. Osman Turan Kongre ve Kültür Merkezinde gerçekleştirilen ve yoğun ilgi gören kongrede Üniversitemizi temsilen rektör yardımcılarımız Prof. Dr. Hasan Karal ve Prof. Dr. Atilla Çimer yer aldı. Kongre için Ankara’dan gelen Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürü Doç. Dr. Mustafa Otrar da programa katkı sağladı. Açılış töreninde ilk konuşmayı Üniversitemiz Fatih Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Raziye Erdem yaptı. İlgi ve katılımdan duydukları memnuniyeti dile getiren Erdem, “Bu kalabalıklar çocuklarımızın geleceği adına bize ümit ve heyecan aşılıyor” dedi.
ÖZEL ÇOCUKLARI TECRİT ETMEYELİM
Erdem’in ardından kürsüye gelen Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürü Doç. Dr. Mustafa Otrar, Trabzon’un Türkiye için önemine değinirken programa katılmaktan duyduğu mutluluğu katılımcılarla paylaştı. Otrar, “Özel eğitim alan çocuklarımızın yükü babalardan çok anneler üzerinde. Ben bu annelere özellikle teşekkür ediyorum. Yöneticiler olarak kendimizi geliştirmek için nesnel anlamda sorgulamalar yapıyoruz. Çocuklarımızın eğitimi için neler yapabileceğimizi tartışıyoruz. Görme engelli, işitme engelli gibi ibarelerle sınıflandırma yaparak acaba özel çocukları özel sınıflara kurumun ukdesine bırakmış mı oluyoruz? Özel okullar oluşturmak ve bu çocuklarımızı toplumdan ayırmakla sorumluluk bizden gitmiş oluyor mu? Yoksa bu bir tecrit mi oluyor? Bu konulara dikkatle eğiliyoruz” diye özeleştiride bulundu. Bazen sınıf öğretmenlerinden özel eğitime muhtaç çocuklar için ‘Bu benim işim mi’ diye şikayetler aldıklarını söyleyen Otrar, “Biz de o zaman kendilerine ‘Peki kimin işi’ diye soruyoruz. Çünkü bu çocuklarımızın eğitiminden ve yaşamından hepimiz sorumluyuz” dedi. Otrar sözlerini şöyle tamamladı: “Hepinizin bildiği gibi eğitim sistemimiz içerisinde BİLSEM modülü var. Ama biz yıllardır dışarıdan modül transfer ediyoruz. Şu anda Bakanlık olarak iki ayrı test hazırlığındayız. Kendi test usullerimizi oluşturmak ve geliştirmek bence kendi SİHA’mızı yapmak kadar önemli.“
ÇİMER'DEN CUMHURİYET VURGUSU
Konuşmasında 11 şehrimizi kapsayan ve 10 milyon kişiyi etkileyen depremlerde kaybettiğimiz insanları yad eden Rektör Yardımcımız Prof. Dr. Atilla Çimer, Filistin'deki zulmün de bir an önce son bulması dileğinde bulundu. Çimer; Fatih Sultan Mehmed’in fethettiği, Kanuni Sultan Süleyman’ın doğup büyüdüğü, Yavuz Sultan Selim’in valilik yaptığı, Atatürk'ün her gelişinde övgü dolu sözlerle taltif ettiği tarih, kültür, sanat, spor ve bilim kenti Trabzon’da Cumhuriyetin 100. Yılında müstesna ve önemli bir kongre düzenlemenin gurununu yaşadıklarını veciz sözlerle dile getirdi. Gerek topyekün verilen İstiklâl mücadelesinde, gerekse Cumhuriyet'in kuruluş sürecinde Trabzon'un Atatürk'e büyük güç verdiğini hatırlatan Çimer, "Ulu Önderimiz Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün Samsun'a ilk çıktığında 'kendisine kalp gücü veren yurttaşların ilk safında Trabzonluların bulunduğunu asla unutmayacağı' şeklindeki sözleri bizim için çok değerlidir" şeklinde konuştu. Çimer ayrıca, Cumhuriyete kavuşmanın bir asrı aşan yıldönümünde Trabzon'un tarihi önemine işaret ederken, bu gibi etkinlik ve organizasyonlardaki 100. gurur yılı vurgusuna da övgüde bulundu.
Daha sonra özel eğitim ile ilgili görüşlerini dile getiren Prof. Dr. Atilla Çimer, "Hayat sınıfta başlayıp sınıfta bitmiyor. Çocuklarımızın eğitim süreçlerinden sonra ticari, sosyal, kültürel hayatları oluyor. Büyüyüp gelişiyorlar. Evlenip yuva kuruyorlar. Öğrenciyi belli okullarda kısıtlayarak ya da tecrit ederek yaşatamayız” dedi. Çimer şöyle konuştu: “Üniversitemiz 2018 yılında kurulmuş olsa da biz 1960’lardan bugüne Fatih Eğitim Fakültemiz ile 1998'den bu yana da Özel Eğitim ve Rehberlik bölümü çatısı altında öğretmenler yetiştiriyoruz. 2018 yılına kadar bu bölümler KTÜ’ye bağlıydı, şu anda da bu programı KTÜ’de düzenliyoruz. Karadeniz Teknik Üniversitemizi de ‘baba ocağı’ olarak görüyoruz. 1950 yılında Mitat Enç önderliğinde Ankara Gazi Eğitim’de Özel Eğitim Bölümü’nün kurulması ile başlayan süreç bugünlere kadar muhakkak ki gelişerek gelmiştir. Ancak biz bugün bulunduğumuz yeri yeterli görmüyoruz. Kendi bölümümüzde doktora programını da aktif etmek istiyoruz. Akademisyenlerin, ailelerin ve öğretmenlerin bir bütün halinde özel eğitime daha ciddi katkılar vermesini diliyoruz.”
PANEL ÇALIŞTAYLARLA DESTEKLENİYOR
Programda daha sonra Akçaabat ekibinin horon gösterisi sahne aldı. Arkasından ise Üniversitemizce geliştirilerek Teknofest’te görücüye çıkan ve özel öğrenciler için büyük önem arz eden TİD3B - 3 Boyutlu Sanal Türk İşaret Dili Tercümanı uygulaması Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürü Doç. Dr. Mustafa Otrar tarafından incelendi. Doç. Dr. Mitat Enç’in anılması ve kızı Zeynep Enç’in misafirlere hitap etmesinden sonra ise program aşamasına geçildi. Çalıştaylarla desteklenen panelin ilk gününde Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu (Hacettepe Üniversitesi), Prof. Dr. Hatice Bakkaloğlu (Ankara Üniversitesi) ve Prof. Dr. Şerife Yücesoy Özkan (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi) ilk günde Cumhuriyet’in 100. Yılında Özel Eğitim konusunda konuştular.
Her Yönüyle Özel Eğitim Kongresi
İlk kez Doç. Dr. Mitat Enç anısına 1991 yılında "Özel Eğitim Günleri" adıyla başlayan Ulusal Özel Eğitim Kongresi Cumhuriyetin 100. yılında 25-27 Ekim 2023 tarihleri arasında Trabzon Üniversitesi önderliğinde Trabzon’da gerçekleştiriliyor. Bu yılki teması “Cumhuriyetin 100. Yılında Özel Eğitim” olarak belirlenen kongre kapsamında özel eğitimin Türkiye’deki tarihsel gelişimini bilimsel olarak değerlendirebilmek ve sonraki yıllar için yapılacak çalışmalara ışık tutması hedefleniyor. Kongre içeriği ise, erken müdahale ve erken çocuklukta özel eğitim, kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları, aile eğitimi ve katılımı, özel eğitimde öğretmen eğitimi, özel gereksinimli yetişkin bireylerin eğitimi/istihdam, özel eğitimde geçiş süreçleri, özel eğitimde teknoloji destekli eğitim, özel eğitimde uzaktan eğitim, özel eğitimde tanılama ve değerlendirme, özel eğitimde yasal konular, bilimsel dayanaklı uygulamalar/etkili uygulamalar alanlarını kapsıyor. Kongreye sunulacak bildiri özetleri hakem değerlendirmesine alınarak ve kör hakemlik değerlendirmesi sonucunda kabul edilen bildirilere programda yer verilecek. Cuma gününe kadar devam edecek kongreye Trabzon ve çevre illerin yanı sıra Türkiye’nin dört bir yanından akademisyen, öğretmen ve öğrencilerin yanı sıra yöneticiler ve aileler yoğun ilgi gösteriyor. Kongrede ayrıca alan ile ilgili birbirinden önemli kitap kaynakları da sergileniyor.