Bilim Elçimiz Prof. Dr. Çalık Uzak Doğu’dan Müjde Getirdi
Dünyanın en değerli bilim insanları arasında yüzde 1,58'lik dilim içerisinde yer alan Hocamız Prof. Dr. Muammer Çalık, Endonezya dönüşü değerlendirmelerde bulundu: Uzak Doğulu Akademisyen adayları, bilim insanları ve yükseköğrenim öğrencileri referans rotalarını bize çevirmiş durumda. Türkiye bu fırsatı kaçırmamalı.
Stanford Üniversitesi araştırma ekibi tarafından 2022 sonu itibariyle hazırlanan Updated Science-Wide Author Databases of Standardized Citation Indicators verilerine göre dünya genelindeki 50 milyon bilim insanı arasında ilk 1,58’lik dilim içerisinde yer alan Üniversitemiz Fatih Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Muammer Çalık, Endonezya 10. Uluslararası Matematik ve Fen Bilimleri Araştırma Uygulama ve Eğitimi Sempozyumuna katıldı. Farklı ülkelerden birbirinden seçkin bilim insanlarının katıldığı sempozyumda başarılı akademisyenimiz baş konuşmacı olarak yer aldı ve dönüşünde yaptığı açıklamada, Uzak Doğu’dan Türkiye’ye onbinlerce öğrenci ve akademisyen adayının gelmek için formül aradığını, bunun sağlanması halinde büyük girdiler sağlayan sürekli bir yükseköğretim sektörü doğacağını bildirdi.
REFERANSLARI TÜRKİYE
Yogyakarta Devlet Üniversitesi’nin davetlisi olarak Endonezya’da Türkiye’yi, Trabzon’u ve Üniversitemizi temsil eden Çalık program dönüşü yaptığı değerlendirmede, Uzak Doğu Asya’nın yükseköğrenim potansiyeline dikkati çekti. Özellikle Endonezya ve Malezya gibi ülkelerin hem eğitimde sürdürülebilir kalkınma bilincinin oluşması, hem de OECD’nin belirlediği 2030 kriterlerini yerine getirip ideal akademik seviyeye ulaşılabilmesi için çok heyecanlı olduğunu ifade eden Çalık şöyle dedi: “Bilimsel seviyelerini ve akademik portföylerini yükseltmek istiyorlar. Bunun için sürekli Türkiye hakkında bilgi topluyorlar. Türk üniversitelerini yakından takip ediyorlar. Bizi referans olarak görüyorlar. Bu avantajı yükseköğretimin her alanında kullanıp çok ciddi kazanımlar elde etmemizin mümkün olduğunu yerinde gördük.”
Matematik ve Fen Bilimleri eğitimi üzerine son uluslararası paradigmalar ışığında seçilmiş yayınlarının sunumu için Endonezyadaki sempozyumda sahneye çıkan Çalık, Yogyakarta Üniversitesinde master ve doktora öğrenimi gören farklı ülkelerden birçok lisansüstü öğrencisine ders anlattı. Çalık, temaslarına ilişkin çarpıcı değerlendirmelerde bulunurken ulusal anlamda ‘akademik girdi fırsatları’na dikkati çekti:
BİLİMSEL ORTAK OLALIM
“12 üniversitenin bir araya gelerek düzenlediği Matematik ve Fen Eğitimcileri sempozyumunda konuşmacı olarak sunum yaptık. Lisansüstü öğrencilerine de ders anlatımı yaptık. Yükseköğretimde bize göre çok gerideler. Orada konuştuğumuz herkes Türk üniversiteleri ile işbirliği istiyor. Aslında 2019 ve 2022 yıllarında TRÜ olarak ortak bir bilimsel çalışma yapmıştık fakat Uzakdoğu Asyasındaki akademisyenler ve öğrenciler buraya gelip gitmek, Erasmus’a katılmak, yayın yapmak, diploma ve bonservis kazanmak istiyorlar. Türk üniversitelerini uluslararası seviyede ilerleme yapmak için referans merkezleri olarak görüyorlar. Dış ilişkilerle irtibata geçmek için işlemleri soran Singapur, Malezya, Endonezya ve Avustralya’dan öğretim üyeleri bize akademik ortaklık ve iş birliği teklif etti…
ÜLKEMİZE YAKIN TAKİP
Uzak Doğu’da seçkin araştırmacılara büyük destek var. Fakat akademik aşama kaydetmeleri ve yayınları ile kabul görmeleri Uluslararası ‘H Endeksi’nin 15 olmasına bağlı. Ya da QS sıralamasında ilk 500’de olmaları isteniyor. Gelişmiş üniversitelerle iş birliği kurabilmek için büyük masraf yapıyorlar. Devlet, bütçelerini destekliyor. Bu doğrultuda bizden de hoca çağırıp kendi hocaları ile irtibata geçirmiş oluyorlar. Son yayınımız yeni çıkmıştı, içeriğin sunumunu yaptık. Maddenin tarihteki yapısıyla ilgili tarihte yapılmış Meta Analiz (Birden çok bilimsel çalışmanın sonuçlarını birleştirerek yapılan istatistiksel analiz) çalışmaları hakkında ve talep üzerinde bunun sürdürülebilirliği ile ilgili değerlendirmeler yaptık. Çok ilgilerini çekti. Bizi yakından takip ediyorlar. Amerika, İngiltere gibi ülkeler üzerinden referans almaları zor, meşakkatli ve pahalı olduğu için hedeflerinde ülke olarak Türkiye var. Bir Türk hocaya atıf yaptığımızda hepsi birden tanıdıklarını gösteriyorlar. Her tepkileri mimiklerle dolu. Bize benzeyen yanları var. Yayınlarımızı izliyorlar. Bizden iyi takip ettikleri okullarımız ve başarılı hocalarımız var.”
AVUSTRALYA ÖRNEĞİ
Fen ve Matematik eğitiminde Trabzon Üniversitesi olarak Dünya genelinde iyi bir yerde olduğumuzu vurgulayan Muammer Çalık, “Bizim sunumumuz fen bilimleri eğitimi ile ilgili bir çalışmaydı. Daha önce yapılmış formatik müdahalelerin etkili olup olmadığını, fen eğitiminde hangi seviyede hangi yöntemler kullanılması gerektiğini anlattık. Meta Analiz yapı hangi sınıfta öğretilmeli müfredatına temas ettik. Sürdürülebilirlik bağlantısı olarak da kaliteli eğitim, bilinçli ve sorumlu tüketici olma konularına, zaman/kaynak harcamalarının önemine değindik. Yeni Zelanda ve Avustralya’nın en önemli yurtdışı kalemleri eğitim. Akademik imkanları birkaç kat fazladan satıyorlar. Biz de başka ülkelere gidiyoruz, nereden kabul alabiliriz diye düşünüyoruz. Oysa daha fazla vakit kaybetmeden buralara ulaşmamız lazım. Yurt, konaklama yeri, eğitim projeksiyonu, lisansüstü kontenjanlar. Bunların hepsine yönelik izin ve imkan sağlamamız mümkün. Bunu yaparsak sürekli ve düzenli olarak milli ve ciddi gelirler elde edeceğiz. Çünkü böyle bir ihtiyaçtan öte bize açlık var. Açılacağımız yerler Endonezya, Malezya olmalı.” dedi.
RAKİBİMİZ OLAMAZLAR
Başarılı akademisyen şöyle devam etti: “Ülkemizi bilmiyorlar ama kültürümüzü çok merak ediyorlar. Dizi filmlerimize bayılıyorlar. Kültürel olarak çok uyumlular. Bize ulaşmaları Avrupa ve Amerika ülkelerinden çok daha ucuz ve kolay. Türkiye burslarını bizden daha iyi takip ediyorlar. Alabilir miyiz diye grup araştırmaları yapıyorlar. Kontenjan olsa kazanır, Türkiye’de lisans üstü yaparız diyorlar. Müslümanlar. Bursları, kaynakları, ciddi bütçeleri var. Çabalıyorlar. Romanya’ya öğrenci gönderiyorlar ama Rumenler bizden ileride değiller. Rakibimiz olamazlar. Dolayısıyla akıllarında önce Türkiye var. Bunu karşılamalıyız. Karşılıklı Erasmus anlaşmalarla ya da lisans, lisans üstü ve akademik programları hayata geçirerek sürekli anlamda çok ciddi avantajlar ve gelirler elde edebiliriz.”
Prof. Çalık açıklamasının sonunda özellikle Fatih Eğitim Fakültemiz mensubu akademisyen arkadaşlarından Uluslararası ‘H Endeksi’ne girmeleri konusunda gayretli ve ciddi çalışmalar içinde bulunan hocaların varlığına işaret ederek, “TRÜ’nün dünya çapında böyle bir ayrıcalığı ve akademik marka değeri var. Yeni yayınlar, yeni başarılar ve katılımlar olmasını için arkadaşlarımızı da teşvik etmemiz lazım” dedi.